31.10.10

Serrat Agrocuina


Marca mmercè dels productes cuinats que elabora Serrat Agrocuina
Serrat Agrocuina és una empresa situada a la Vall d’en Bas, que es dedica a l’elaboració de productes cuinats de venta al major i al detall sota la marca mmercè. La seva bona pràctica en RSE es basa en la sostenibilitat aplicada als aspectes ambientals, però també econòmics, i a la salut i seguretat del producte i de l’activitat laboral. L’empresa disposa d’un sistema integrat de gestió que incorpora diferents normes, assegurant el compliment de la qualitat i manteniment, la seguretat alimentària, la prevenció de riscos laborals i la gestió ambiental. Incorporen mesures de conciliació de la vida personal i laboral, i té un compromís de revitalització de l’activitat agrícola i foment del potencial turístic del territori.

Notícia a Expansión: Agrocuina Mercè da alas a la Vall d’en Bas
Notícia a Jornal.cat: Agrocuina Mercè, un servei de càtering que marca tendències
Youtube: Menja'm en 20 segons



Complementem la fitxa amb aquesta altra fitxa del Pla Estratègic:




3.43. SERRAT AGROCUINA VALL BAS S.L.L.
“UN PROJECTE EMPRESARIAL SOSTENIBLE EN UN ENTORN RURAL”

Activitat
SERRAT AGROCUINA VALL BAS és una empresa familiar ubicada a Joanetes (La Garrotxa), dedicada a la venda directa de productes de la terra i l’elaboració i venda de plats precuinats, seguint la cuina tradicional.

Origen
L’origen de l’empresa es troba a una botiga de plats precuinats que va obrir la família Serrat a Olot l’any 1989. Uns anys més tard, decideixen ampliar el projecte inicial, arran de la bona acollida que tenien els productes que elaboraven i venien en la seva botiga. Aquesta nova iniciativa empresarial es localitza al poble de Joanetes, d’on prové la família i utilitza les marques “menja’m” i “mercè”, que és el nom de la mare del gerent, Josep Mª Serrat. La creació de l’empresa es comença a forjar en el 2005 i un any més tard, el 2006, es constitueix com a societat limitada laboral.

Evolució
Els anys 2006 i 2007 s’impliquen tres persones en el negoci integrants de la família Serrat. El 2008 incorporen una treballadora que realitza una jornada de 2 hores diàries i el 2009 se suma una treballadora a mitja jornada. Pel que fa a la facturació, el segon any d’activitat, SERRAT AGROCUINA VALL BAS genera unes vendes de gairebé 70.000 euros. El 2008 dobla la seva facturació respecte l’any anterior i el 2009 augmenta els seus ingressos un 15% respecte el 2008. Per al 2010 es preveuen unes vendes per valor de 180.000 euros.

La meitat de la facturació prové de les vendes que es realitzen a través de la botiga d’Olot, propietat de la família, i de la venda directa realitzada en l’explotació. La resta dels ingressos prové de la distribució a altres botigues i supermercats, de càterings per a banquets (aniversaris, jornades tècniques, etc) i serveis puntuals a escoles. Subministren a clients de La Garrotxa, Osona, el Gironès i el Barcelonès. Ocupen una superfície construïda de 300 metres quadrats i dues hectàrees de conreu d’hortalisses.

Cas d’èxit i factors explicatius
La família Serrat ha creat un projecte empresarial en un entorn rural, aplicant criteris d’excel·lència i sostenibilitat econòmica i mediambiental. El disseny de la iniciativa se sustenta en la llarga trajectòria pagesa de la família i en l’experiència de més de vint anys en el segment del petit comerç. El projecte ha comptat amb el suport econòmic familiar i la dedicació dels integrants més joves. D’altra banda, per a la seva creació va comptar amb una subvenció i durant el seu desenvolupament ha rebut també finançament de l’ICO.

L’empresa treballa amb productes que procedeixen de la seva masia, Can Serrat, o bé d’explotacions properes. D’aquesta manera, es pretén impulsar els negocis locals de la Vall d’en Bas i així revitalitzar l’entorn rural on es troben, i a la vegada contribuir a estimular les activitats turístiques rurals, cada vegada més importants, tant a nivell local com comarcal.

AGROCUINA VALL BAS basa el seu negoci en la qualitat de matèries primeres i productes elaborats. Cal remarcar l’aposta realitzada pels productes ecològics propis de la zona. Amb aquest objectiu, per exemple, el 2008 l’empresa va posar en marxa una plantació pilot de quatre varietats de tomàquets autòctons (pera, cor de bou, mallorquina i pebrot). Com a resultat, el 2009 la totalitat del consum de tomàquets de l’empresa prové d’aquests quatre tipus cultivats a l’explotació familiar.

A més la companyia ofereix als seus clients informació detallada sobre l’origen i evolució de les matèries i productes que formen part dels seus plats elaborats. A través de les etiquetes, els clients poden conèixer des del nom de l’explotació d’on provenen els ingredients dels plats, fins a la temperatura a la quan van ser transportats fins l’obrador. Amb aquest objectiu, l'empresa disposa d'un programa informàtic que conté les fitxes dels productes, proveïdors, traçabilitat i situació dels estocs, que en tot moment permet controlar el procés productiu mitjançant un codi de barres.

El compromís de l’empresa amb la qualitat dels productes i amb la conservació del medi ambient ha comportat la implantació d’un sistema de gestió integral que assegura l’acompliment de les normes de gestió de la qualitat (segons la ISO 9001), la seguretat alimentària (ISO 22000), la prevenció de riscos laborals (OSHAS 18000) i la gestió ambiental (ISO 14001). Tanmateix, el sistema no s'ha certificat pel cost econòmic que comporta aquest procés.

Per assegurar la sostenibilitat del procés productiu, també s’ha instal·lat un sistema de cogeneració, amb el qual aprofiten els gasos calents excedents del sistema de refrigeració per obtenir aigua calenta i fer els desglassos. Pel que fa al control de residus, s'ha contractat una empresa especialitzada per a la recollida periòdica de l'oli produït en l'activitat. Dels residus orgànics se’n fa compostatge en una planta domèstica i s’utilitza com adob orgànic per als camps de la propietat. Se separen els embalatges en funció de la seva naturalesa, bàsicament plàstic i cartró, per tal de transportar-los de forma periòdica a la deixalleria o als contenidors de recollida selectiva més propers. També es realitzen altres actuacions, com el control del consum d’aigua, energia elèctrica i del gas, i no s’utilitza cap material que tingui polixpandit, ja que no és reciclable.

Perspectives futures
L’equip que integra SERRAT AGROCUINA VALL BAS continuarà treballant en el futur per la seva consolidació i creixement. Aquest es basarà en la qualitat dels productes i en el desenvolupament sostenible en el seu entorn local i comarcal.

Amb aquest objectiu l'empresa està treballant en diversos fronts:
�� La posada en marxa d’una web a través de la qual el client podrà consultar en qualsevol moment la traçabilitat del producte que ha adquirit (www.menjam.cat).
�� L'establiment d’acords de col·laboració amb els agents de la zona que intervenen en el turisme sostenible i l’agricultura i ramaderia ecològica, i així incrementar progressivament les primeres matèries procedents d’aquest tipus d’agricultura en la seva producció de plats precuinats.
�� L’obertura d’una botiga que donarà sortida també a aliments tradicionals de la Garrotxa
�� Incrementar les actuacions en altres comarques. En aquest sentit, l'empresa valora positivament que l’autovia Vic-Olot els permet arribar en poc temps i amb un cost no gaire elevat a d’altres territoris catalans.

SERRAT AGROCUINA VALL BAS també es planteja en un futur iniciar l’exportació a França. Amb aquest propòsit les seves marques “menja’m” i “mercè” estan registrades a nivell europeu.
Finalment, s’ha de destacar la importància que la direcció atorga a construir un model de gestió eficaç per assegurar la viabilitat futura del projecte. Així com la seva intenció d’apostar per la realització d’actuacions de formació continua de tots els socis i treballadors, en les quals es pretén prioritzar els continguts relacionats amb els riscos laborals, les normes de qualitat, les mesures mediambientals i l'estalvi energètic.


Factors de millora i l'Acord Estratègic

- Valoració positiva de l'autovia Vic - Olot en el marc dels seus plans futurs
Línia 8. Infraestructures estratègiques (impuls estratègic)
Bloc 4. Competitivitat empresarial
- Aposta per l'ús de les noves tecnologies de la informació. Eficiència energètica
Línia 15. Política energètica i de telecomunicacions
Bloc 5. Activitat econòmica i medi ambient
- Impuls de l'agricultura ecològica Línia 17. Lús racional i de qualitat dels recursos (impuls estratègic)
- Conservació del medi ambient Línia 18. Desenvolupament sostenible i canvi climàtic
Bloc 6. Qualitat de l'ocupació
- Impuls de l'activitat de la zona Línia 22. Model de competitivitat i contractació pública
Factors de millora Blocs i línies de l'Acord